Over PrevenD

WAT
WE
DOEN

De volledige titel van het project is “PrevenD: Cognitieve controle training ter preventie van heroptredende depressie. PrevenD staat dus voor “Prevent Depression” en is een Toegepast Biomedisch onderzoeksproject met een Maatschappelijke insteek (TBM-project). Het krijgt financiële ondersteuning van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT), onderdeel van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) in Vlaanderen. Het project loopt van december 2015 tot en met november 2019.

WIE
ZIJN
WE

Dit project is een samenwerking tussen de Universiteit Gent en het Universitair Ziekenhuis Gent. De twee betrokken UGent-vakgroepen zijn de vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie (meerbepaald PANlab) en de vakgroep Communicatiewetenschappen (meer bepaald MICT ). De UZGent-vakgroep is de vakgroep Psychiatrie en Medische Psychologie. De ontwikkeling van deze website en training werd uitgevoerd door Bazookas.

Prof. dr. Chris Baeken

Prof. dr. Ernst Koster

Prof. dr. Jan Van Looy

Jasmien Vervaeke

Prof. dr. Kristof Hoorelbeke

Sara De Witte

WAAROM
DIT
PROJECT

Depressie is een vaakvoorkomende stoornis die heel wat mensen treft. Naar schatting zullen ongeveer 23 % van de Belgen hiermee te maken hebben in de loop van hun leven. Dit gaat gepaard met een grote persoonlijke kost (onder andere psychisch lijden, verminderd sociaal contact, verhoogde kans op zelfdoding), alsook met een maatschappelijke kost (denk maar aan de terugbetaling van medicatie en behandelkosten, maar ook aan ziekteverlof).

Ook al werken de standaardbehandelingen meestal vrij goed, depressie is toch gekenmerkt door een hoge kans op herval (ongeveer 50%). Dat is net de insteek van PrevenD: de kans op herval bij voorheen depressieve mensen verlagen.

HOE
DIT
AANPAKKEN

Voorheen depressieve mensen hebben regelmatig nog last van restklachten, ook al zijn ze genezen. Deze restklachten kunnen problemen met aandacht en geheugen zijn, wat dan valt onder de noemer “cognitieve controle”. Problemen met cognitieve controle is niet alleen een kenmerk van (en na) depressie, het is ook een risicofactor voor herval, die momenteel niet wordt aangepakt door de standaardbehandelingen. Via onze computertraining wordt de cognitieve controle getraind, en net die aandachts- en geheugenproblemen aangepakt, zodat restklachten verminderen en de kans op herval ook.

CONTACTEER
ONS

Voor meer informatie over het project kunt u terecht via e-mail bij Prof. dr. Ernst Koster , bij Kristof Hoorelbeke , of bij Jasmien Vervaeke , of telefonisch via 09 264 94 46 (Jasmien Vervaeke).

Waar zijn we gevestigd?

De Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen